Babie lato w Galerii Bema 20
Podczas Międzynarodowej Konferencji „Kilim, historia, teraźniejszość, przyszłość” (zorganizowanej przez Lwowską Narodową Akademię Sztuki), na terenie Muzeum poświęconego tkaninie i kilimom w Glinianach na Ukrainie, zaprezentowałyśmy performance „Babie lato”. Inspiracją do tego wydarzenia była materia kilimu, przyroda i aura Glinian, a kolor i przestrzeń – to motywy przewodnie performance’u. Wizyta w pasmanterii w Winnikach
i zakupienie włóczek w kolorze czerwieni, oranżu, fuksji (nacechowane symboliką koloru), jednoznacznie wytyczyło nasz kierunek działań. W piękny wrześniowy słoneczny dzień poprzeplatałyśmy kolorową włóczkę ze świecąca nitką między starym jabłonkami w ogrodzie Muzeum, która mieniła się w słońcu, przypominając pajęcze nici babiego lata. Spotkanie miejscowego pieska, osoba Olenki Siry w huculskim stroju, która przechadzała się po zaaranżowanej przez nas przestrzeni grając na drumli, jednoznacznie utwierdziły nas w tytule – Babie lato. Działanie stało się pewnego rodzaju ożywieniem obrazu Józefa Chełmońskiego, o tym samym tytule. Babie lato to projekt o integralności. Integralności człowieka z przyrodą, materią (kilim, wełna, zwierzęta, ziemia), z poczuciem przynależności do społeczności, ziemi, o mieszaniu się kultur, o pewnego rodzaju pierwotności.
Zainstalowane czerwone włóczki (babie lato) w przy muzealnym ogrodzie nawiązywały do materii kilimów, a także symboliczne do nici jakimi są splecione los dwóch narodów, ludzi, historii. W wielu kulturach czerwień symbolizuje walkę ze złem, bogactwo, ochronę a także błogosławieństwo szczęścia.
Ludyczny charakter performance’u nadawała kobieca postać w stroju ludowym grająca na drumli - tradycyjnym instrumencie, ulubionym przez pasterzy i koczowników, znanym w różnych regionach świata.
Przeprowadzona na Ukrainie akcja artystyczna była dla nas szczególnie miła, spotkała się z bardzo ciepłym i entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej publiczności - dyrektorów muzeów, wykładowców akademii sztuki, artystów, społeczności lokalnej, że postanowiłyśmy
przenieść ją ( kawałek Ukrainy) do przestrzeni galeryjnej ARTzony
Anna Świętek ur. w Tarnowie w 1983 r. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, specjalność "Moda, stylizacja, trendy". Pracowała jako manager w firmach zajmujących się projektowaniem oraz sprzedażą ubrań i biżuterii. Obecnie pracuje w Centrum Sztuki Mościce, a także wykłada historię mody w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi na Wydziale Tkaniny i Ubioru. Projektantka i stylistka. Prowadzi warsztaty dla dzieci i dorosłych z projektowania i kolorystyki. W pracy twórczej czerpie inspiracje ze spójności i harmonii przestrzeni, zwracających się w kierunku użytkownika. Preferuje świadome podejmowanie wyborów w procesie tworzenia.
Elżbieta Kuźniar- dyplom z malarstwa z wyróżnieniem (2004), doktorat (2017). Udział w ok. 200 wystawach - Włochy, USA, GB, Holandia, Niemcy, Portugalia, Polska, Ukraina, Francja, Węgry, Belgia, Słowacja, Rumunia. Laureatka kilku nagród (m.in. Rektora ASP w Krakowie, Galerii Opus, 4th Contextile 2018 ). Prace w kolekcjach publicznych tj.: Musee des Beaux – Arts de Tournai, Belgia/ Association Histoires de Boites a Couture, Francja;/S.A.C.S., Quiliano, Włochy;/ /Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź,/ IFC, Department of Art & Art History, Alabama, USA;/ Fiber Art Jersey Girl, New Jersey, USA,/ The collection of the Szombathelyi ,Węgry/ Muzeum Miasta Gdyni/ Architects of Air, UK/ / Contextile collection, PT. Zajmuje się działalnością artystyczną (malarstwem, instalacją, site-specific, tkaniną, wikliną) i pedagogiczną.