Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Prawdziwy obraz drożyzny w sklepach: ceny mocno w górę

Odczuwa to każdy, kto z koszykiem zakupów dociera do kasy. Teraz są na to twarde dane. Ceny w sklepach poszły w górę o niemal 18 procent, a są produkty które podrożały ponaddwukrotnie.
Prawdziwy obraz drożyzny w sklepach: ceny mocno w górę
Autor: iStock
Oceń

– Co podrożało? Wszystko” – mówi nam pani Aneta, sprzedawczyni w sklepie franczyzowym. I dodaje: – Od papieru toaletowego przez pieczywo po olej.

Mimo rządowej Tarczy Inflacyjnej 2.0, która od 1 lutego obniżyła stawkę VAT do zera (zaznaczmy, że nie jest to obowiązek) na wiele produktów spożywczych, ceny w sklepach są nadal wysokie. I rosną. Dzieje się tak, bo cena każdego towaru zależy od wielu innych czynników niż tylko sam podatek. To m.in. koszty pracy, marża czy koszty transportu. A wiele z tych składowych jest coraz bardziej kosztownych. Od stycznia wyższa jest płaca minimalna, a paliwo – mimo że też zmniejszono na nie VAT – drożeje. W tym tygodniu PKN Orlen podniósł hurtowe ceny paliw. Jeszcze 1 stycznia metr sześcienny paliwa w hurcie kosztował 4473 zł (przy wyższym podatku), a dziś to 4867 zł (przy niższej stawce).

Dlatego nie ma się co łudzić, że zerowy VAT na żywność obniży ceny w sklepach. Tym bardziej że te rosną od dawna. Pani Aneta daje przykład: – Dostawa ciast w grudniu była droższa niż w listopadzie. W grudniu droższa niż w styczniu, a w lutym ciasto mamy droższe niż miesiąc temu – podkreśla.

Galopadę cen dobrze obrazuje najnowszy „Indeks cen w sklepach detalicznych” firmy UCE Research i Hiper-Com Poland. Wynika z niego, że w styczniu na półkach podrożało dosłownie wszystko. Średnio o 17,6 procent. Trzeba dodać, że raport zawiera 12 kategorii i analizę cen 27 tysięcy produktów.

To 17,6 procent to jednak i tak mało. Są towary, które podrożały znacznie więcej w zestawieniu rok do roku:

  • olej – o 73,5 proc.,
  • mięso – o 23,9 proc.,
  • nabiał – o 23 proc.,
  • warzywa i owoce – o 13,6 proc.,
  • pieczywo – o 11,4 proc.,
  • dodatki spożywcze – o 10,5 proc.,
  • produkty sypkie – o 8,4 proc.,
  • napoje – o 7,8 proc.,
  • chemia gospodarcza – o 4,7 proc.,
  • używki – o 4,1 proc.

Co zatem dała Polakom Tarcza Antyinflacyjna? Niewiele, bo nie jest tajemnicą, że przed jej wejściem wiele sklepów podniosło ceny, żeby w lutym je obniżyć. Musiały to zrobić ze względu na rosnące ceny prądu, gazu, koszty pracy.

– Nie da się zaoszczędzić – mówi pani Aneta. – Teraz kilogram cytrusów jest tańszy o 14-17 groszy. Taki jest efekt tarczy – ocenia. I dodaje, że zdarza się, że klienci dziwią się, gdy nie widzą oszczędności. – Ale podchodzą do tego spokojnie. My tylko rozkładamy ręce – podsumowuje sprzedawczyni.


Napisz komentarz
Komentarze
Reklamahttps://aatrenkar-karcher.pl/
Reklamahttps://aatrenkar-karcher.pl/
Otwarcie wystawy z cyklu „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej” - „Tajemnice podziemnego świata w malarstwie Lucji Radwan” Otwarcie wystawy z cyklu „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej” - „Tajemnice podziemnego świata w malarstwie Lucji Radwan” Data rozpoczęcia wydarzenia: 22.06.2022 – Data zakończenia wydarzenia: 29.08.2022 4 lipca 2022 r., o godz. 18:00, w Siedzibie Muzeum Okręgowego w Tarnowie, Rynek 3 – Galeria „Piwnica pod Trójką”, odbędzie się wernisaż wystawy prac Lucji Radwan. Lucja Radwan, ur. dn. 9 lipca 1951 r. w Tuchowie, córka małopolskiego malarza i rzeźbiarza Tadeusza Radwana i pochodzącej z Austrii (Unterach am Attersee) Józefy Radwan, z domu Scheichl. Maluje od wczesnej młodości. Jej edukacja artystyczna przebiegała początkowo pod okiem ojca w Polsce. Następnie, już po wyjeździe do Austrii (1975 r.) pobierała nauki u uznanych malarzy jak Krayema Maria Awad, György’a Kornisa, Gerda Matejka-Felden, Fritz Martinz, Peter Carerh, Lucia Riccelli, Josef Kaiser, Rudolf Fuchs. Z zamiłowania jest akwarelistką. Daje jej to możliwości ekspresji, których nie oferują inne techniki malarskie. Akwarele Lucji Radwan są utkane z świateł i kolorów, koncentrują się na istotnych detalach wziętych z przyrody, próbują leczyć krajobrazy, którym nasza cywilizacja zadała liczne rany. Artystka pracuje także w akrylu, przy czym obrazy w tej technice tworzone są spontanicznie, w przeciwieństwie do prac z gatunku speleo, które są efektem starannej realizacji wyjściowej koncepcji – wizji artystycznej. W ten sposób powstają pod jej pędzlem urocze krajobrazy i pejzaże miejskie, ale również imponujące formy grotowych stalaktytów i stalagmitów (speleo), wprowadzające oglądających w tajemniczy podziemny świat wielorakich barw i kształtów. Chcąc wyeksponować różnorodność form grotowych artystka sięga również po farby olejne i akrylowe, redukując przy tym kształty i dodając kolory. Oglądający jej płótna mogą dzięki temu obcować z cudownymi światami płynnych granic i proporcji. O swojej twórczości mówi: „W mojej twórczości stosuję rozmaite techniki malarskie. Początkowo koncentrowałam się na akwareli, z czasem zaczęłam również tworzyć w akrylu, który towarzyszy mi do chwili obecnej. Od dłuższego jednak czasu dominującym obszarem mojej twórczości jest malarstwo olejne. Większość moich współczesnych prac to obrazy wielkoformatowe (160x210, 160x420, 160x630). Oddaję w nich inspiracje pochodzące z motywów naturalnych, głównie jaskinnych i skalnych (SpeleoArt). Symbolika Speleo zostaje jednak zazwyczaj wyrwana ze swojego kontekstu, przez co uzyskuje samoistne znaczenie. Często rejestrowanym odbiorem moich dzieł jest wrażenie ożywienia, czy wręcz personifikacji form naturalnie statycznych i nieorganicznych. Nierzadkim wrażeniem jest obcowanie z dziewiczością obszarów, które doznają jakby swego pierwszego wyjścia na światło. Inne ujawnione asocjacje obejmują nieskończoność, metamorfozę i oswojoną grozę. Wspomniane już światło a także perspektywa odgrywają zresztą w sposób zamierzony istotną rolę w moich obrazach. Ich rolą jest wzmocnienie przekazu zmysłowego. Być może dlatego część recenzentów odbiera moje obrazy jako w jakiś trudny do opisania sposób przytłaczające, wymuszające uwagę a nawet reakcję już nie tyle widza, ile uczestnika spotkania z formą. Większość moich prac nie ma przypisanego im tytułu – chodzi o uwolnienie obserwatora od skojarzeń sugerowanych przez twórcę. Chodzi też o uwolnienie samego obrazu od zdeterminowania jego przekazu przez uwarunkowania i emocje z chwili jego narodzin“. Kurator wystawy: Bożena Szczupak. Wystawa dostępna od 5 lipca – 29 sierpnia 2022 r. Letnie potańcówki na tarnowskim Rynku Letnie potańcówki na tarnowskim Rynku Data rozpoczęcia wydarzenia: 27.06.2022 – Data zakończenia wydarzenia: 28.08.2022 „Tańczyć każdy może...” parafrazując słowa znanej kultowej piosenki „Śpiewać każdy może” Jonasza Kofty, zapraszamy tarnowian w wakacyjne niedziele na tarnowski Rynek do udziału w Letnich Potańcówkach. To już kolejny rok cyklu wieczorków tanecznych, które cieszą się dużą popularnością. Liczymy, że także w tym roku miłośników tańca nie zabraknie i tarnowski Rynek w niedzielne wieczory będą wypełniać amatorzy zabaw ruchowych na powietrzu. Od godziny 19.00 (inauguracja wyjątkowo o 18:30) na scenie w północnej części tarnowskiego Rynku profesjonalni, dotychczasowi, dobrze już znani bywalcom potańcówek z poprzednich edycji, animatorzy-wodzireje prowadzić będą zabawę do znanych i lubianych piosenek. Wstęp wolny. Zapraszamy do zabawy na wieczorkach tanecznych w wakacyjne niedziele, tj. 10, 17, 24, 31 lipca  oraz  7, 14, 21, 28 sierpnia 2022 r. -  START o GODZ. 19:00  
Otwarcie wystawy z cyklu „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej” Otwarcie wystawy z cyklu „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej” Data rozpoczęcia wydarzenia: 04.07.2022 – Data zakończenia wydarzenia: 04.07.2022 4 lipca 2022 r., o godz. 18:00, w Siedzibie Muzeum Okręgowego w Tarnowie, Rynek 3 – Galeria „Piwnica pod Trójką”, odbędzie się wernisaż wystawy prac Lucji Radwan.Lucja Radwan, ur. dn. 9 lipca 1951 r. w Tuchowie, córka małopolskiego malarza i rzeźbiarza Tadeusza Radwana i pochodzącej z Austrii (Unterach am Attersee) Józefy Radwan, z domu Scheichl.Maluje od wczesnej młodości. Jej edukacja artystyczna przebiegała początkowo pod okiem ojcaw Polsce. Następnie, już po wyjeździe do Austrii (1975 r.) pobierała nauki u uznanych malarzy jak Krayema Maria Awad, György’a Kornisa, Gerda Matejka-Felden, Fritz Martinz, Peter Carerh, Lucia Riccelli, Josef Kaiser, Rudolf Fuchs.Z zamiłowania jest akwarelistką. Daje jej to możliwości ekspresji, których nie oferują inne techniki malarskie. Akwarele Lucji Radwan są utkane z świateł i kolorów, koncentrują się na istotnych detalach wziętych z przyrody, próbują leczyć krajobrazy, którym nasza cywilizacja zadała liczne rany.Artystka pracuje także w akrylu, przy czym obrazy w tej technice tworzone są spontanicznie,w przeciwieństwie do prac z gatunku speleo, które są efektem starannej realizacji wyjściowej koncepcji – wizji artystycznej. W ten sposób powstają pod jej pędzlem urocze krajobrazy i pejzaże miejskie, ale również imponujące formy grotowych stalaktytów i stalagmitów (speleo), wprowadzające oglądających w tajemniczy podziemny świat wielorakich barw i kształtów. Chcąc wyeksponować różnorodność form grotowych artystka sięga również po farby olejne i akrylowe, redukując przy tym kształty i dodając kolory. Oglądający jej płótna mogą dzięki temu obcować z cudownymi światami płynnych granic i proporcji.O swojej twórczości mówi:„W mojej twórczości stosuję rozmaite techniki malarskie. Początkowo koncentrowałam się na akwareli, z czasem zaczęłam również tworzyć w akrylu, który towarzyszy mi do chwili obecnej.Od dłuższego jednak czasu dominującym obszarem mojej twórczości jest malarstwo olejne. Większość moich współczesnych prac to obrazy wielkoformatowe (160x210, 160x420, 160x630). Oddaję w nich inspiracje pochodzące z motywów naturalnych, głównie jaskinnych i skalnych (SpeleoArt). Symbolika Speleo zostaje jednak zazwyczaj wyrwana ze swojego kontekstu, przez co uzyskuje samoistne znaczenie. Często rejestrowanym odbiorem moich dzieł jest wrażenie ożywienia, czy wręcz personifikacji form naturalnie statycznych i nieorganicznych. Nierzadkim wrażeniem jest obcowaniez dziewiczością obszarów, które doznają jakby swego pierwszego wyjścia na światło. Inne ujawnione asocjacje obejmują nieskończoność, metamorfozę i oswojoną grozę. Wspomniane już światło a także perspektywa odgrywają zresztą w sposób zamierzony istotną rolę w moich obrazach. Ich rolą jest wzmocnienie przekazu zmysłowego. Być może dlatego część recenzentów odbiera moje obrazy jakow jakiś trudny do opisania sposób przytłaczające, wymuszające uwagę a nawet reakcję już nie tyle widza, ile uczestnika spotkania z formą. Większość moich prac nie ma przypisanego im tytułu – chodzi o uwolnienie obserwatora od skojarzeń sugerowanych przez twórcę. Chodzi też o uwolnienie samego obrazu od zdeterminowania jego przekazu przez uwarunkowania i emocje z chwili jego narodzin“.Kurator wystawy: Bożena Szczupak. Wystawa dostępna od 5 lipca – 29 sierpnia 2022 r.
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 31°CMiasto: TARNÓW

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 20 km/h

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: JaroTreść komentarza: „rżnąć głupa” - stwierdził radny, Marek Ciesielczyk [o decyzji Prezydenta Romana Ciepieli]. „Rżnąć głupa” - szczyt intelektu - w mowie i piśmie radnego Ciesielczyka. Taki mierny poziom... Nawet się już tego komentować nie chce bo jak tu się równać z kloacznym poziomem wypowiedzi.? Radny? Taki? Chyba tylko dla draki! Data dodania komentarza: 03.07.2022, 20:30Źródło komentarza: „Rżnie głupa”. Deklaracja o odejściu prezydenta Tarnowa w oczach radnego CiesielczykaAutor komentarza: JureczekTreść komentarza: jaka partia taki Ciesielczyk. Nic mądrego od lat. Tylko hau, hau, hau. A jak anty/partia - znaczy się anarchia. Same bzdety i klozety. NIGDY NIC konstruktywnego dla Tarnowa. Wiec niech Ciesielczyk się już schowa. Data dodania komentarza: 03.07.2022, 19:13Źródło komentarza: „Rżnie głupa”. Deklaracja o odejściu prezydenta Tarnowa w oczach radnego CiesielczykaAutor komentarza: JureczekTreść komentarza: jaka partia taki Ciesielczyk. Nic mądrego od lat. Tylko hau, hau, hau. A jak anty/partia - znaczy się anarchia. Same bzdety i klozety. NIGDY NIC konstruktywnego dla Tarnowa. Wiec niech Ciesielczyk się już schowa. Data dodania komentarza: 03.07.2022, 19:12Źródło komentarza: „Rżnie głupa”. Deklaracja o odejściu prezydenta Tarnowa w oczach radnego CiesielczykaAutor komentarza: ZOFIATreść komentarza: P.Ciesielczyka pamiętam od lat ciągle rozrabia. Czemu nie pójdzie do normalnej pracy .Data dodania komentarza: 03.07.2022, 16:30Źródło komentarza: „Rżnie głupa”. Deklaracja o odejściu prezydenta Tarnowa w oczach radnego CiesielczykaAutor komentarza: www.antypartia.orgTreść komentarza: zobacz: www.antypartia.orgData dodania komentarza: 02.07.2022, 06:52Źródło komentarza: Prezydent Tarnowa zrezygnuje ze stanowiska? Publikujemy oświadczenie Romana CiepieliAutor komentarza: www.antypartia.orgTreść komentarza: Zobacz: www.antypartia.orgData dodania komentarza: 02.07.2022, 06:47Źródło komentarza: „Rżnie głupa”. Deklaracja o odejściu prezydenta Tarnowa w oczach radnego Ciesielczyka
Reklama
NAPISZ DO NAS

Wiadomość ze strony Tarnowska.tv

Reklama