Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Pisarz przed sądem. Jak tłumaczy się z nazwania prezydenta „debilem”?

Obrońcy Jakuba Żulczyka chcą wezwania jako świadka Andrzeja Dudy. Pisarz głowę państwa w internetowym wpisie nazwał „debilem”. Obyła się pierwsza rozprawa.
Pisarz przed sądem. Jak tłumaczy się z nazwania prezydenta „debilem”?
Autor: Mariusz Kubik Wikipedia
Oceń

Znany pisarz w listopadzie 2020 roku odniósł się do gratulacji, jakie Andrzej Duda złożył właśnie wybranemu prezydentowi USA. Polska głowa państwa, co było szeroko komentowane, nie winszował Joe Bidenowi zwycięstwa, ale udanej kampanii wyborczej. Liczenie głosów w Ameryce jeszcze trwało, ale Jakub Żulczyk – tak jak wielu ekspertów – przewidywał, że w USA będzie nowy prezydent. Na Facebooku napisał: „Wszystko co następuje od dzisiaj - doliczenie reszty głosów, głosowania elektorskie - to czysta formalność. Joe Biden jest 46 prezydentem USA. Andrzej Duda jest debilem”.

W ocenie prokuratury, która wszczęła postępowanie z zawiadomienia osoby prywatnej, było to znieważenie prezydenta. Użyte określenie uznano za obraźliwe i niedopuszczalne jako merytoryczna krytyka, akceptowalna w ramach konstytucyjnej wolności wypowiedzi.

Proces Jakuba Żulczyka rozpoczął się we wtorek w Sądzie Okręgowym w Warszawie. Pisarz nie przyznał się do winy. „Jestem obywatelem Polski zatroskanym o losy swojego kraju, osobą świadomą politycznie. Czasami daję temu upust w mediach społecznościowych. Taki charakter miał też wpis na temat prezydenta Andrzeja Dudy” – wyjaśniał i dodał, ze z wykształcenia jest amerykanistą, w przeszłości zajmował się publicystyką na tematy polityczne. „Zdarza mi się komentować w mediach społecznościowych bieżącą rzeczywistość oraz sprawy, które w jakimś stopniu mnie oburzają, bulwersują albo niepokoją” – powiedział.

Zaznaczył także, że jego intencją nie było znieważenia prezydenta, ale chciał skrytykować działania Andrzeja Dudy. Ocenił je jako „niemądre”. „Prezydent Duda celowo bądź nie – nie mi to oceniać – zakwestionował system wyborczy w USA, nie składając gratulacji ówczesnemu prezydentowi-elektowi USA” – wyjaśnił pisarz.

Kolejna rozprawa została wyznaczona na styczeń 2022 roku. Do tego czasu sąd musi rozpatrzyć wniosek obrony, która chce wezwania w charakterze świadka Andrzeja Dudy. Zgodnie z przepisami prawa Jakubowi Żulczykowi grozi do trzech lat więzienia.


Napisz komentarz
Komentarze
Reklamahttps://aatrenkar-karcher.pl/
Reklamahttps://aatrenkar-karcher.pl/
Otwarcie wystawy z cyklu „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej” - „Tajemnice podziemnego świata w malarstwie Lucji Radwan” Otwarcie wystawy z cyklu „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej” - „Tajemnice podziemnego świata w malarstwie Lucji Radwan” Data rozpoczęcia wydarzenia: 22.06.2022 – Data zakończenia wydarzenia: 29.08.2022 4 lipca 2022 r., o godz. 18:00, w Siedzibie Muzeum Okręgowego w Tarnowie, Rynek 3 – Galeria „Piwnica pod Trójką”, odbędzie się wernisaż wystawy prac Lucji Radwan. Lucja Radwan, ur. dn. 9 lipca 1951 r. w Tuchowie, córka małopolskiego malarza i rzeźbiarza Tadeusza Radwana i pochodzącej z Austrii (Unterach am Attersee) Józefy Radwan, z domu Scheichl. Maluje od wczesnej młodości. Jej edukacja artystyczna przebiegała początkowo pod okiem ojca w Polsce. Następnie, już po wyjeździe do Austrii (1975 r.) pobierała nauki u uznanych malarzy jak Krayema Maria Awad, György’a Kornisa, Gerda Matejka-Felden, Fritz Martinz, Peter Carerh, Lucia Riccelli, Josef Kaiser, Rudolf Fuchs. Z zamiłowania jest akwarelistką. Daje jej to możliwości ekspresji, których nie oferują inne techniki malarskie. Akwarele Lucji Radwan są utkane z świateł i kolorów, koncentrują się na istotnych detalach wziętych z przyrody, próbują leczyć krajobrazy, którym nasza cywilizacja zadała liczne rany. Artystka pracuje także w akrylu, przy czym obrazy w tej technice tworzone są spontanicznie, w przeciwieństwie do prac z gatunku speleo, które są efektem starannej realizacji wyjściowej koncepcji – wizji artystycznej. W ten sposób powstają pod jej pędzlem urocze krajobrazy i pejzaże miejskie, ale również imponujące formy grotowych stalaktytów i stalagmitów (speleo), wprowadzające oglądających w tajemniczy podziemny świat wielorakich barw i kształtów. Chcąc wyeksponować różnorodność form grotowych artystka sięga również po farby olejne i akrylowe, redukując przy tym kształty i dodając kolory. Oglądający jej płótna mogą dzięki temu obcować z cudownymi światami płynnych granic i proporcji. O swojej twórczości mówi: „W mojej twórczości stosuję rozmaite techniki malarskie. Początkowo koncentrowałam się na akwareli, z czasem zaczęłam również tworzyć w akrylu, który towarzyszy mi do chwili obecnej. Od dłuższego jednak czasu dominującym obszarem mojej twórczości jest malarstwo olejne. Większość moich współczesnych prac to obrazy wielkoformatowe (160x210, 160x420, 160x630). Oddaję w nich inspiracje pochodzące z motywów naturalnych, głównie jaskinnych i skalnych (SpeleoArt). Symbolika Speleo zostaje jednak zazwyczaj wyrwana ze swojego kontekstu, przez co uzyskuje samoistne znaczenie. Często rejestrowanym odbiorem moich dzieł jest wrażenie ożywienia, czy wręcz personifikacji form naturalnie statycznych i nieorganicznych. Nierzadkim wrażeniem jest obcowanie z dziewiczością obszarów, które doznają jakby swego pierwszego wyjścia na światło. Inne ujawnione asocjacje obejmują nieskończoność, metamorfozę i oswojoną grozę. Wspomniane już światło a także perspektywa odgrywają zresztą w sposób zamierzony istotną rolę w moich obrazach. Ich rolą jest wzmocnienie przekazu zmysłowego. Być może dlatego część recenzentów odbiera moje obrazy jako w jakiś trudny do opisania sposób przytłaczające, wymuszające uwagę a nawet reakcję już nie tyle widza, ile uczestnika spotkania z formą. Większość moich prac nie ma przypisanego im tytułu – chodzi o uwolnienie obserwatora od skojarzeń sugerowanych przez twórcę. Chodzi też o uwolnienie samego obrazu od zdeterminowania jego przekazu przez uwarunkowania i emocje z chwili jego narodzin“. Kurator wystawy: Bożena Szczupak. Wystawa dostępna od 5 lipca – 29 sierpnia 2022 r. Letnie potańcówki na tarnowskim Rynku Letnie potańcówki na tarnowskim Rynku Data rozpoczęcia wydarzenia: 27.06.2022 – Data zakończenia wydarzenia: 28.08.2022 „Tańczyć każdy może...” parafrazując słowa znanej kultowej piosenki „Śpiewać każdy może” Jonasza Kofty, zapraszamy tarnowian w wakacyjne niedziele na tarnowski Rynek do udziału w Letnich Potańcówkach. To już kolejny rok cyklu wieczorków tanecznych, które cieszą się dużą popularnością. Liczymy, że także w tym roku miłośników tańca nie zabraknie i tarnowski Rynek w niedzielne wieczory będą wypełniać amatorzy zabaw ruchowych na powietrzu. Od godziny 19.00 (inauguracja wyjątkowo o 18:30) na scenie w północnej części tarnowskiego Rynku profesjonalni, dotychczasowi, dobrze już znani bywalcom potańcówek z poprzednich edycji, animatorzy-wodzireje prowadzić będą zabawę do znanych i lubianych piosenek. Wstęp wolny. Zapraszamy do zabawy na wieczorkach tanecznych w wakacyjne niedziele, tj. 10, 17, 24, 31 lipca  oraz  7, 14, 21, 28 sierpnia 2022 r. -  START o GODZ. 19:00  
Otwarcie wystawy z cyklu „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej” Otwarcie wystawy z cyklu „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej” Data rozpoczęcia wydarzenia: 04.07.2022 – Data zakończenia wydarzenia: 04.07.2022 4 lipca 2022 r., o godz. 18:00, w Siedzibie Muzeum Okręgowego w Tarnowie, Rynek 3 – Galeria „Piwnica pod Trójką”, odbędzie się wernisaż wystawy prac Lucji Radwan.Lucja Radwan, ur. dn. 9 lipca 1951 r. w Tuchowie, córka małopolskiego malarza i rzeźbiarza Tadeusza Radwana i pochodzącej z Austrii (Unterach am Attersee) Józefy Radwan, z domu Scheichl.Maluje od wczesnej młodości. Jej edukacja artystyczna przebiegała początkowo pod okiem ojcaw Polsce. Następnie, już po wyjeździe do Austrii (1975 r.) pobierała nauki u uznanych malarzy jak Krayema Maria Awad, György’a Kornisa, Gerda Matejka-Felden, Fritz Martinz, Peter Carerh, Lucia Riccelli, Josef Kaiser, Rudolf Fuchs.Z zamiłowania jest akwarelistką. Daje jej to możliwości ekspresji, których nie oferują inne techniki malarskie. Akwarele Lucji Radwan są utkane z świateł i kolorów, koncentrują się na istotnych detalach wziętych z przyrody, próbują leczyć krajobrazy, którym nasza cywilizacja zadała liczne rany.Artystka pracuje także w akrylu, przy czym obrazy w tej technice tworzone są spontanicznie,w przeciwieństwie do prac z gatunku speleo, które są efektem starannej realizacji wyjściowej koncepcji – wizji artystycznej. W ten sposób powstają pod jej pędzlem urocze krajobrazy i pejzaże miejskie, ale również imponujące formy grotowych stalaktytów i stalagmitów (speleo), wprowadzające oglądających w tajemniczy podziemny świat wielorakich barw i kształtów. Chcąc wyeksponować różnorodność form grotowych artystka sięga również po farby olejne i akrylowe, redukując przy tym kształty i dodając kolory. Oglądający jej płótna mogą dzięki temu obcować z cudownymi światami płynnych granic i proporcji.O swojej twórczości mówi:„W mojej twórczości stosuję rozmaite techniki malarskie. Początkowo koncentrowałam się na akwareli, z czasem zaczęłam również tworzyć w akrylu, który towarzyszy mi do chwili obecnej.Od dłuższego jednak czasu dominującym obszarem mojej twórczości jest malarstwo olejne. Większość moich współczesnych prac to obrazy wielkoformatowe (160x210, 160x420, 160x630). Oddaję w nich inspiracje pochodzące z motywów naturalnych, głównie jaskinnych i skalnych (SpeleoArt). Symbolika Speleo zostaje jednak zazwyczaj wyrwana ze swojego kontekstu, przez co uzyskuje samoistne znaczenie. Często rejestrowanym odbiorem moich dzieł jest wrażenie ożywienia, czy wręcz personifikacji form naturalnie statycznych i nieorganicznych. Nierzadkim wrażeniem jest obcowaniez dziewiczością obszarów, które doznają jakby swego pierwszego wyjścia na światło. Inne ujawnione asocjacje obejmują nieskończoność, metamorfozę i oswojoną grozę. Wspomniane już światło a także perspektywa odgrywają zresztą w sposób zamierzony istotną rolę w moich obrazach. Ich rolą jest wzmocnienie przekazu zmysłowego. Być może dlatego część recenzentów odbiera moje obrazy jakow jakiś trudny do opisania sposób przytłaczające, wymuszające uwagę a nawet reakcję już nie tyle widza, ile uczestnika spotkania z formą. Większość moich prac nie ma przypisanego im tytułu – chodzi o uwolnienie obserwatora od skojarzeń sugerowanych przez twórcę. Chodzi też o uwolnienie samego obrazu od zdeterminowania jego przekazu przez uwarunkowania i emocje z chwili jego narodzin“.Kurator wystawy: Bożena Szczupak. Wystawa dostępna od 5 lipca – 29 sierpnia 2022 r.
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 31°CMiasto: TARNÓW

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 20 km/h

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: JaroTreść komentarza: „rżnąć głupa” - stwierdził radny, Marek Ciesielczyk [o decyzji Prezydenta Romana Ciepieli]. „Rżnąć głupa” - szczyt intelektu - w mowie i piśmie radnego Ciesielczyka. Taki mierny poziom... Nawet się już tego komentować nie chce bo jak tu się równać z kloacznym poziomem wypowiedzi.? Radny? Taki? Chyba tylko dla draki! Data dodania komentarza: 03.07.2022, 20:30Źródło komentarza: „Rżnie głupa”. Deklaracja o odejściu prezydenta Tarnowa w oczach radnego CiesielczykaAutor komentarza: JureczekTreść komentarza: jaka partia taki Ciesielczyk. Nic mądrego od lat. Tylko hau, hau, hau. A jak anty/partia - znaczy się anarchia. Same bzdety i klozety. NIGDY NIC konstruktywnego dla Tarnowa. Wiec niech Ciesielczyk się już schowa. Data dodania komentarza: 03.07.2022, 19:13Źródło komentarza: „Rżnie głupa”. Deklaracja o odejściu prezydenta Tarnowa w oczach radnego CiesielczykaAutor komentarza: JureczekTreść komentarza: jaka partia taki Ciesielczyk. Nic mądrego od lat. Tylko hau, hau, hau. A jak anty/partia - znaczy się anarchia. Same bzdety i klozety. NIGDY NIC konstruktywnego dla Tarnowa. Wiec niech Ciesielczyk się już schowa. Data dodania komentarza: 03.07.2022, 19:12Źródło komentarza: „Rżnie głupa”. Deklaracja o odejściu prezydenta Tarnowa w oczach radnego CiesielczykaAutor komentarza: ZOFIATreść komentarza: P.Ciesielczyka pamiętam od lat ciągle rozrabia. Czemu nie pójdzie do normalnej pracy .Data dodania komentarza: 03.07.2022, 16:30Źródło komentarza: „Rżnie głupa”. Deklaracja o odejściu prezydenta Tarnowa w oczach radnego CiesielczykaAutor komentarza: www.antypartia.orgTreść komentarza: zobacz: www.antypartia.orgData dodania komentarza: 02.07.2022, 06:52Źródło komentarza: Prezydent Tarnowa zrezygnuje ze stanowiska? Publikujemy oświadczenie Romana CiepieliAutor komentarza: www.antypartia.orgTreść komentarza: Zobacz: www.antypartia.orgData dodania komentarza: 02.07.2022, 06:47Źródło komentarza: „Rżnie głupa”. Deklaracja o odejściu prezydenta Tarnowa w oczach radnego Ciesielczyka
Reklama
NAPISZ DO NAS

Wiadomość ze strony Tarnowska.tv

Reklama