"Historia de un Amor” – operetkowe historie miłosne w CSM [ZDJĘCIA]

Podziel się:
Oceń:
3.02.2019, 21:56

Fot: Przemysław Sroka

Miłość to najczęściej wykorzystywany motyw w każdej dziedzinie sztuki. Nieprzerwanie pojawia się od początku działalności artystycznej człowieka i przewija przez każdą epokę.

Milena Lange - sopran

Jest jedną z najbardziej utalentowanych młodych, polskich śpiewaczek. Ukończyła studia na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego oraz dyplom w klasie fortepianu.

Artystka  o szerokim kręgu zainteresowań muzycznych; uczestniczka i laureatka wielu przeglądów i konkursów wokalnych dla młodych wykonawców.

Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi oraz kameralnymi w Polsce m. in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Rybnickiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, Śląską Orkiestrą Kameralną oraz z Warszawską Orkiestrą Symfoniczną „Impressione”.

W trakcie swojej dotychczasowej działalności artystycznej współpracowała z wieloma mistrzami batuty m. in. z Andrea de Carlo, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Niesiołowskim, Sławomirem Chrzanowskim, Piotrem Wijatkowskim, Bartoszem Żurakowskim, Adamem Klockiem czy Andrzejem Knapem.

Występowała również obok znamienitych osobistości polskiej sceny: Zbigniewa Wodeckiego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Grzegorza Turnaua, Zbigniewa Preisnera, Krzysztofa Jasińskiego, Anny Szałapak, Jana Nowickiego, Jacka Borkowskiego, Beaty Rybotyckiej, Laury Łącz, Jacka Zielińskiego…

W maju 2017 roku zaprezentowała cykl Pieśni Kurpiowskich op. 58 Karola Szymanowskiego w audycji „Five o’clock” w Programie 2 Polskiego Radia. W swoim repertuarze artystka posiada liczne arie operowe, operetkowe, musicalowe, pieśni, utwory oratoryjno-kantatowe. Artystka z powodzeniem koncertuje na scenach filharmonicznych i teatralnych w Polsce oraz za granicą.

Wciąż doskonaląc swoje umiejętności bierze czynny udział w spektaklach operowych oraz musicalowych. W marcu 2018 roku wzięła udział w światowej prapremierze opery „Il Trespolo Tutore” Allessandro Stradella, w której  zagrała główną rolę – Artemisię z Orkiestrą Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej pod batutą Maestro Andrea De Carlo z Conservatorio Statale di Musica Alessandro Casella w Akwili (Włochy). W kwietniu 2018 za kreację roli Artemisii w przedstawieniu „Il Trespolo Tutore” otrzymała II nagrodę w konkursie na najciekawszą osobowość XI Międzynarodowego Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy.

Obecnie kontynuuje naukę na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Anny Radziejewskiej.

 

Adam Szerszeń - baryton 

Solista Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Solista Opery Krakowskiej

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. Michaliny Growiec. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych. Był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury.

W latach 1998-2002 śpiewał w zespole Camerata Silesia, z którym koncertował w kraju i za granicą, dokonał wielu prawykonań oraz nagrał 5 płyt CD, w tym z Emmą Kirkby. Na scenie operowej zadebiutował tytułową rolą w operze Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego w reżyserii Wiesława Ochmana w Operze Śląskiej w Bytomiu.

W latach 2002-2005 był solistą tego teatru. Od 2003 r.  współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Odbył z tym teatrem kilka tournées zagranicznych. Od 2004 r. jest też gościnnym solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Jest również wykładowcą w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Artysta ma w swoim repertuarze wiele partii barytonowych, między innymi w takich operach jak: Cosi fan tutteWolfganga Amadeusa Mozarta, Fidelio Ludwiga van Beethovena, Carmen Georgesa Bizeta, Aida, Traviata, Ernani, Don Carlos, Bal maskowy, Dwaj Foskariusze, Stiffelio Giuseppe Verdiego, Andrea Chenier Umberto Giordano, Dama pikowa, Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, Borys Godunow Modesta Musorgskiego, Halka, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Cyganeria Giacomo Pucciniego, Student żebrak Carla Millöckera.

Artysta występował na wielu renomowanych festiwalach, między innymi: Warszawska Jesień (1999, 2001, 2004), Anima Mundi w Pizie (2001, 2003), Gaude Mater w Częstochowie, Śląska Trybuna Kompozytorów w Katowicach, Ave Maria w Czeladzi, Festiwal im. Adama Didura w Sanoku, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie Zdroju, Europejski Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy, Bydgoski Festiwal Operowy, Festiwal Hoffmanowski w Poznaniu, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Busku Zdroju…

Artysta występuje z orkiestrami filharmonicznymi w kraju i za granicą. Kilkakrotnie śpiewał w Studio S-1 Polskiego Radia w ramach Euroradio (transmisja na żywo do krajów Europy). Dokonał nagrań archiwalnych dla radia i telewizji. Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie. 

 

Wiktoria Szubelak - gitara klasyczna

Jest jedną z najbardziej utalentowanych młodych polskich gitarzystek klasycznych. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie gitary klasycznej prof. Ryszarda Bałauszko. W czasie swej edukacji artystycznej brała udział w licznych kursach i lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez słynnych wirtuozów gitary takich jak: Carlo Marchione (Włochy), Marco Socias (Hiszpania), Pavel Steidl (Czechy), Thomas Müller-Pering (Niemcy), Marcin Dylla (Polska), Łukasz Kuropaczewski (Polska), Tomasz Zawierucha (Polska).

Jest laureatką licznych konkursów gitarowych m. in. I Nagrody w kategorii solowej oraz duetu na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gitarowej Gryfice-Trzebiatów, I nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Gdańskie Spotkania Gitarzystów oraz nagród na Międzynarodowych Spotkaniach Gitarzystów w Sanoku i na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym im Czesława Droździewicza Krynica 2010. W listopadzie 2011 roku została finalistką Międzynarodowego Konkursu Gitarowego w Llerenie w Hiszpanii.

Była finalistką polskiej edycji Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków, występując w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Była dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz Samorządu Wrocławia w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych.

Występowała między innymi na Zamku Królewskim w Warszawie, w Centro Cultural de España w Limie, w Jazz Zone w Limie, w Teatro Gran Mariscal w Sucre, w Casa Polaca w Buenos Aires, Centro Cultural Peruano-Japones w Limie, Casa de Las Primeras Letras w Caracas.

Artystka wystąpiła m. in. na XVI Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi, IV Festival Internacional de Guitarra GuitarFestPeru w Limie, II Festival Internacional de Guitarra en La Ciudad Blanca, V Festival Internacional de Guitarra Cuerdas Al Aire w Limie. Grała koncerty w Polsce, Hiszpanii, Turcji, Bośni i Hercegowinie, Peru, Boliwii, Argentynie, Chile i Wenezueli.

 

Piotr Wijatkowski - dyrygent

Urodził się w Lublinie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w której odbywał studia dyrygenckie w klasie profesora Henryka Czyża (koncert dyplomowy z orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie). Naukę kontynuował w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem Michaela Gielena.

Uczestniczył w kursach interpretacyjnych prowadzonych przez Davida Epsteina. W 2008 r. Rada Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) nadała mu tytuł doktora sztuki muzycznej.

Działalność artystyczną rozpoczął w 1989 r. Jego dyrygencki kunszt poznali melomani Stanów Zjednoczonych, Korei Południowej, Egiptu, Niemiec, Austrii, Włoch, Francji, Portugalii, Szwecji, Holandii, Danii, Ukrainy i Albanii. Regularnie koncertuje w kraju prowadząc orkiestry większości polskich filharmonii.

Współpracuje z wybitnymi solistami. Uczestniczył w wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach. Ma w repertuarze wszystkie najważniejsze dzieła symfoniczne i kameralne.

W latach 1993-2011 Piotr Wijatkowski pracował w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. W 1997 r. objął stanowisko pierwszego dyrygenta, a od 2009 r. do końca 2011 r. był jej dyrektorem artystycznym. Z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej występował na wielu krajowych estradach m.in. dwukrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz w Studiu Koncertowym W. Lutosławskiego w Warszawie (Polskie Radio). Poprowadził również dziesięć zagranicznych tournées orkiestry (kraje europejskie oraz Korea Południowa).

Dyskografia artysty zawiera siedem płyt nagranych z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej. Pięć z nich wydała polska firma fonograficzna DUX, a dwie ukazały się za granicą (Orphée we Francji, SEM Gramophone w Korei Południowej).

Przez kilka lat związany był z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie w latach 2014-2015 sprawował funkcję dyrektora artystycznego. Dyrygował spektaklami musicalowymi i operetkowymi. Kierownictwo muzyczne spektakli: The Musical Show, Koncert Fantastyczny, Machiavelli, Trzy razy Piaf.

Innym ważnym elementem pracy artystycznej Piotra Wijatkowskiego jest działalność kompozytorska. Jest on autorem muzyki do kilku spektakli teatralnych oraz dokumentalnych produkcji telewizyjnych. Ma w swoim dorobku zarówno formy instrumentalne, jak i wokalno-instrumentalne.

Równolegle z artystyczną, Piotr Wijatkowski prowadzi działalność pedagogiczną. Wykłada dyrygenturę na stanowisku adiunkta w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 2008 roku wystąpił w roli dyrygenta w filmie fabularnym Wiosna 1941 (reż. Uri Barbash), zrealizowanym w koprodukcji polsko-izraelskiej.

 

Warszawska Orkiestra Impressione

Warszawska Orkiestra Kameralna Impressione powstała w 2014 roku. Orkiestrę tworzą wyróżniający się studenci i absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz muzycy na co dzień grający między innymi w orkiestrze Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polskiej Orkiestrze Radiowej, Sinfonii Varsovii. Połączenie młodzieńczej energii z doświadczeniem muzyków takich jak:

 

Maciej Przestrzelski – skrzypce / Koncertmistrz Orkiestry Impressione. Koncertmistrz Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Uczestniczył w realizacjach operowych i koncertowych w kraju i za granicą, między innymi Krzysztofa Pendereckiego, Jacka Kaspszyka, Gabriela Chmury, Jerzego Maksymiuka, Grzegorza Nowaka, Placido Domingo, Jose Cura, Marca Minkowskiego, Mariusza Trelińskiego, Joshua Bella, Valerego Gergieva, Krzysztofa Pastora, Carlo Montanaro, Patricka Fournillier i wielu innych.

Marek Karwowski – wiolonczela / Pierwszy Wiolonczelista Orkiestry Impressione. Grał w Orkiestrze Radiowej Südwestfunk w Baden-Baden (Niemcy), Filharmonia de Jalisco w Meksyku, w Teatro dell'Opera di Roma (Opera w Rzymie – Włochy). Współpracował z takimi artystami jak: Mścisław Rostropowicz, Misha Maisky, Daniel Oren, Zubin Mehta, Igor Oistrach, Giuseppe Patanè, Nello Santi i wielu innych. Brał udział w słynnym koncercie trzech tenorów:(Plácido Domingo, Luciano Pavarotti, José Carreras) w Terme di Caracalla w Rzymie (Włochy).

Orkiestra dostarcza słuchaczom nadzwyczajnych wrażeń podczas koncertów. Różnorodność programów i szeroki repertuar sprawiają, że orkiestra zapraszana jest na liczne koncerty i festiwale. Orkiestra Impressione ma na swoim koncie koncerty pod batutą takich mistrzów jak: Krzesimir Dębski, Maciej Niesiołowski, Sławomir Chrzanowski, Piotr Wijatkowski i wielu innych.

 

MECENAS KULTURY

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Tarnowska.tv prowadzonego przez Tarnowskie Media sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.